Hoe herken ik fraude via Brenger/Marktplaats/WhatApp of andere platformen?

Laatst gewijzigd op: 2023-07-31 10:32

Momenteel is er een vorm van betalingsfraude bekend waarbij het contact begint via Marktplaats, Facebook Marketplace, Zeelandnet, HiFi of een soortgelijk (tweedehands) verkoopplatform. Zo gaat het meestal in zijn werking:


Situatie 1

  1. Verkopers die een advertentie hebben, worden benaderd door zogenaamde kopers (fraudeurs) en proberen het contact naar WhatsApp te verplaatsen.

  2. De oplichter (die zich voordoet als koper) geeft aan Brenger te willen gebruiken voor het transport van zijn/haar aankoop en vraagt om de gegevens voor de betaling.

  3. De oplichter stuurt via WhatsApp een link die leidt naar een phishingwebsite. Deze site lijkt veel op de echte Brenger website. Hier wordt gevraagd om de bankgegevens in te vullen.

  4. De fraudeur controleert de internetbanking van de verkoper om het saldo op de rekening te bekijken en het adres van de klant te achterhalen.

  5. Vervolgens ontvangt de verkoper een nieuw WhatsApp-contact van een 'chauffeur' (fraudeur) waarmee een afspraak wordt gemaakt om het product op te halen.

  6. Op de dag van de ophaalafspraak vraagt de 'chauffeur' aan de verkoper om de identiteit te verifiëren door de identiteitskaart, het paspoort of het rijbewijs van de verkoper te scannen met NFC. In werkelijkheid probeert de oplichter de Banking App op zijn smartphone te installeren, waarmee hij toegang kan krijgen tot de rekening en andere gegevens van de verkoper.

  7. Vervolgens wordt de rekening van de klant leeggehaald door de fraudeur. Na het scannen van NFC verzint de 'chauffeur' (fraudeur) een excuus om weg te lopen waarna hij/zij verdwijnt en de verkoper met een lege bankrekening achterlaat. 


Situatie 2


  • Verkopers die een advertentie hebben, worden benaderd door zogenaamde kopers (fraudeurs). De oplichter (die zich voordoet als koper) geeft aan Brenger te willen gebruiken voor het transport.
  • De verkoper ontvangt een phishing e-mail die sterk lijkt op die van Brenger.
  • Er wordt aan de verkoper gevraagd om de transactie te verifiëren door een voucher van Neosurf/Recharge te kopen.
  • De verkoper wordt gelinkt naar een phishing website dat begint met: https://nu-breng.mobi/brenger.


Herken je een van deze situaties? Maak per direct een melding.

Heb je een verdacht bericht (via de e-mail/Whatsapp/SMS) gekregen of twijfel je over de betrouwbaarheid van de koper? Neem dan contact op met Brenger Support via de chat of maak een melding.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren